MEKTEB-İ DUHTERAN

MEKTEB-İ DUHTERAN

24.05.2018 464

24-05-201824-05-201824-05-2018

 

Duhter: Osmanlıcada kız çocuk anlamına gelir. –an eki Farsça bir ek olup kelimeye çoğul anlamı katmaktadır.

 

Mekteb-i Duhteranya da Duhteran-ı Huyamun şeklinde kullanılan terkipler tarihte "Kızlara lüzumlu ve faydalı malumatın verildiği, daha mühimi görgü kazandırıldığı bir irfan yuvasını" ifade eden saray mektebine verilen isimdir.

 

"Sarayda terbiye edilemeyen, hiç bir yerde edilemez"  derlermiş Öğrencilerimiz 24 saat bize emanet  olduğuna göre onların her anını dolu dolu  geçirmelerini sağlayabilir miyiz?. Yatılı bir okul bir saray mektebine dönüşebilir mi?

Saraya gelen kızlar hangi eğitimlerden geçiyorlar, hangi dersleri görüyorlardı? Sorularından hareketle  Klasik dönem ve 19. yy modern dönemdeki kızlara verilen saray eğitimini araştırdık. «Sarayda Çocuk Eğitimi ve Araçları» kitabının yazarı Gazi Üniversitesi  Öğretim Üyesi Gonca YAYAN hocayla öğrencilerimiz için bir ders programı hazırladık.

       Hasan el Benna der ki : " Dünya nüfusunun yarısı kadındır. Diğer yarısını da kadınlar yetiştirir." Kadın ailenin ve toplumun bel kemiğidir. Kadın toplumun en etkili yönlendirici, birleştirici ve koruyucu unsurudur. Tarihimizden günümüze çeşitlilik ve kimlik zenginliği yaşayan ülkemizde kadınlar erkeklerle birlikte sosyo-kültürel tarihimizin inşa ve ihyasında büyük roller üstlenmişlerdir.

       Toplumun banisi olan kadınları yetiştiren bir kız lisesi olarak kızlarımızın ne kadar önemli olduklarınının farkında olmaları, potansiyellerinin farkında olmaları haklarını ve sorumluluklarını bilmeleri için mekteb-i duhteran projesini başlattık.

       Manevi değerlerimizi yeniden kazanmak için başlatacağımız seferberliğin öncüleri kadınlar olmalıdır. Doğmadığı topraklara külliyeler, imarathaneler, Bimarhaneler inşa eden Hürrem Sultan, öldüğünde istanbul'da 3000 kişinin aç kaldığı Kösem Sultan, İstanbulda ilk kız lisesinini yaptıran Pertevniyal Valide Sultan, İlk kaloriferli hastaneyi yaptıran Bezmialem valide sultan gibi özne öncü özgün ve örnek kadınlar olacak bir nesil yetiştirmeyi hedefliyoruz.

        Bir yatılı okul nasıl saray mektebine dönüşebilir. Bu hanım sultanları yetiştiren değerler nelerdi? Hangi eğitimden geçtiler diye düşündük araştırdık. Biliyoruz ki kişinin kimlik seçimindeki en kritik dönemi lise dönemidir. Bu şekillenmede esas olan formal öğrenmeler değil informal öğrenmelerdir. Ders dışı zamanlarında oluşturacağımız nitelikli öğrenme ortamıdır. Mekteb-i Duhteran diye proje başlattık. Proje kapsamında sarayda uygulanan ders programının bir benzerini öğrencilerimizle buluşturduk. Projemiz öğrencilerimizin ders saatlerindeki akademik gelişimlerinin yanı sıra  ders dışı zamanlarında  resim,ebru, hat, müzik, adab-ı muaşeret, drama dersleri ile estetik gelişimlerini artırmayı hedefler.